
ARTICLE
 GAZETA (2010) 2:211-216 

 
 
 

Joaquim Ventalló i Vergés en la seva  
etapa com a director de L’Opinió 

 
Pau Vinyes i Roig  

 
  

 
 
 
Introducció 
 
En aquest article analitzarem la tasca duta a terme pel 
periodista i polític egarenc Joaquim Ventalló i Vergés al 
capdavant del diari L’Opinió. Primer setmanari i després 
diari, L’Opinió és un mitjà de comunicació de referència en 
els primers anys de la República a Catalunya. Nascut de la 
mà dels intel·lectuals del Grup de L’Opinió el 1928. Els dies 
previs a la proclamació de la República apareix com a diari 
electoral d’ERC. Després del triomf esclatant d’ERC en les 
eleccions del 12 d’abril es converteix en diari. En aquest 
nou període, a l’agost de 1931, en Joaquim Ventalló 
director. L’Opinió, tot i ser un diari pròxim a ERC, fa crítica 
envers el partit fundat per en Francesc Macià. Els del Grup 
de L’Opinió, cofundadors d’ERC, són contraris al fet que en 
Francesc Macià fos al mateix temps president de la 
Generalitat de Catalunya i màxim dirigent d’Estat Català. 
Aquest fet ocasiona la ruptura amb Esquerra Republicana de 
Catalunya i el conseqüent naixement del Partit Nacionalista 
Republicà d’Esquerra, de curta durada. L’Opinió deixa de 
ser un diari pròxim a ERC per esdevenir l’òrgan oficial del 
nou partit. Després dels Fets d’octubre de 1934 L’Opinió va 
intentar mantenir una actitud de fermesa democràtica amb 
un to crític amb les autoritats republicanes dretanes. El 10 
d’octubre, igual que La Humanitat, les noves autoritats van 
suspendre el diari. Així com altres diaris suspesos l’octubre 
de 1934 van poder sortir de nou, L’Opinió no va reeixir. El 
1935 alguns antics treballadors interposen una demanda 
judicial que és rebutjada en considerar el jutge que el seu 
tancament fou per “força major”.  
 
L’Opinió és el tercer diari en vendes i el primer en llengua 
catalana l’any 1933. Durant l’etapa que va de l’agost de 
1931 a l’octubre de 1934 que en Joaquim Ventalló és el 

director el diari fa una política periodística d´alt nivell no 
excents de polèmica i amenaces. Des de les baixes 
subscriptors d’Estat Català fins a les amenaces anarquistes 
provinents del diari La Solidaridad. 
 
 
Qui era Joaquim Ventalló i Vergés 
 
Joaquim Ventalló i Vergés neix a Terrassa el 5 de febrer de 
1899. Fill de Domènec Ventalló i Homs i d’Elisa Vergés i 
Capdevila. El seu pare fa de notari, primer a Rubí i després 
a Terrassa. La família Ventalló és una nissaga 
d’intel·lectuals, polítics i industrials de Terrassa amb molt 
influència en l’esfera municipal. El seu avi patern Domènec 
Ventalló i LLobateras fou alcalde de Terrassa durant l’any 
1868 fins el moment de la Junta Revolucionària. Un dels 
nou germans, en Lluís G. Ventalló esdevé un destacat 
membre de la Falange a Terrassa i primer governador civil 
de Lleida un cop les tropes franquistes s’apoderen de la 
ciutat. En morir el pare la família es trasllada a Sants, 
Barcelona. 
 
Fa les primeres pases acadèmiques a l’escola religiosa 
“Ecole Chretienne” —germans de la doctrina cristiana— i 
després cursa el batxillerat als Jesuïtes de Casp. Inicia la 
carrera de dret a la Universitat de Barcelona. Fa les primeres 
passes en el món del periodisme local egarenc en els diaris 
Crònica Local , El Mal Temps i El Dia Per obligació es 
cridat a files i participa a la Batalla d’Annual en la guerra 
del Marroc (juliol de 1921 ). Tres anys de servei militar al 
nord de l’Àfrica. En retornar de l’Àfrica refà de nou la seva 
vida peridodística com a redactor dels setmanris i diaris La 
Publicitat, El Mirador, L’Esport Català, La Nau dels 
Esports, El Sr. Deixonses, El Fuet, Diari de Barcelona, La 



Rambla i col·labora amb de l’Agència Havas. El 1928 
sorgeix el setmanari, després en l’etapa republicana diari, 
L’Opinió d’on serà un destacat redactor i posteriorment, 
entre l’agost de 1931 i l’octubre de 1934, director. L’Opinió 
de caire federalista, republicà i socialitzant del qual sorgeix 
el Grup L’Opinió. El Grup L’Opinió està integrat per 
intel·lectuals de la política i la cultura catalana del moment. 
Entre els fundadors hi trobem en Lluís Lluhí, l’Antoni Xirau, 
Amadeu Benardó i el propi Joaquim Ventalló. El Grup 
L’Opinió serà un dels fundadors d’ERC, el març de 1931. 
 
El 8 d’abril de 1928, Joaquim Ventalló realitza una de les 
primeres retransmissions radiofòniques d’un partit de futbol 
a l´Estat espanyol( segons la Federació de Ràdios Locals de 
Catalunya i el periodista Joaquim Maria Puyal). Un Real 
Unión Irun contra el F. C. Barcelona, a l’estadi Gal d’Irun. 
Emès per Ràdio Barcelona.  
 
Treballa en dos mitjans al mateix temps, La Publicitat i 
L’Opinió. Aquest fet li comporta ser acomiadat de La 
Publicitat. En les eleccions municipals del 1931 figura en 
els primers llocs de la llista per Barcelona a proposta de 
Francesc Macià, el qual volia periodistes a les llistes 
electorals d’ERC. És elegit regidor per Barcelona. Esdevé 
regidor i Tinent d’Alcalde de Cultura i del districte de Sant 
Andreu. President de la Comissió Municipal de Cultura i de 
la Comissió Municipal de l’Airoport de Barcelona. La 
primavera de 1932 es confirma la ruptura amb ERC dels del 
Grup de L’Opinió i la creació posterior del Partit 
Nacionalista Republicà d’Esquerra, del qual és un dels 
màxims dirigents. El gener de 1934 es realitzen les primeres 
eleccions municipals del període republicà a Barcelona. En 
Ventallò no es presenta de nou. Durant els primers anys de 
la República serà el director del diari L’Opinió, feina que 
convina amb la de regidor de Barcelona. En ser tancada 
L’Opinió l’octubre de 1934, de nou redactor, i posteriorment 
director, de La Rambla. El diari La Rambla amb el subtítol 
“Esport i ciutadania” de l’empresari català i president del 
Barça Josep Sunyol es confiscat a primers de 1937 pel 
PSUC. Retorna el 1936 a ERC conjuntament amb la majoria 
de gent que han fundat el PNRE.  
 
El 9 de setembre de 1936, després de rebre amanaces pels 
seus articles crítics amb la CNT-FAI, s’exilia a França. Es 
casa amb Joana Givanel, amb qui té dos fills, l’Eulàlia i en 
Joan. Canceller de l’ambaixada de la República a 
Portvendres i després a París. Amb el triomf del general 
Franco es veu obligat a fer de venedor de verdures al Mercat 
de les Halles de París fins l’ocupació de l’Alemanya nazi. El 
seu germà, Lluís G., li facilita el retorn a Catalunya. 
Tanmateix no pot exercir de periodista i s’ha de guanyar la 

vida fent de comercial. Fins la llei de Premsa de Manuel 
Fraga de 1966 no pot exercir de nou de periodista. Té 67 
anys. A proposta de Marià Manent, director intel·lectual de 
l’editorial Joventut, s’encarrega de les traduccions de Tintín 
al català. Fins als 87 anys farà la traducció de tots els 
àlbums de l’obra d’Hergé. En fa una excelsa traducció, fins i 
tot reconeguda pel propi Hergé. 
 
Els darrers anys de la seva vida són plens de col·laboracions 
amb els diaris i setmanaris següents: La Vanguardia —on 
serà el responsable de la secció El libro catalán—, Tele-
Exprés, Destino, Tele-Estel, Noticiero Universal, l’Avui… 
També col·lora en programes radiofònics com “ La dignitat 
de la memòria” amb el seu bon amic i també periodista com 
ell Josep Maria Lladó. Rep el 1984 la Creu de Sant Jordi. 
Mort el 3 de desembre de 1996, a l’edat de 97 anys. 
 
 
L’Opinió, un referent de premsa 
republicana escrita en català 
 
El 18 de febrer de 1928 neix el setmanari L’Opinió. De caire 
federalista, republicà i socialitzant. Posteriorment en sortirà 
el Grup L’Opinió, el corrent intel·lectual fundador 
d’Esquerra Republicana de Catalunya, conjuntament amb 
Estat Català i els republicans d’en Companys, el març de 
1931. El 13 de setembre de 1929 el setmanari és suspès per 
ordre governativa. Rependren l’activitat periodística el 2 de 
maig de 1930. En aquesta etapa primerenca en Joaquim 
Ventalló i Vergés, com a redactor viatja a París i després a 
Brussel·les. En el transcurs de la seva estada a la capital 
belga entrevista a en Francesc Macià, aleshores a l’exili. 
Interviu en profunditat, on el futur president de la 
Generalitat fa un extens repàs de l’actualitat política així 
com expressa el desig de retornar a Catalunya. Ventalló 
aprofita l’ocasió per fer lliurament a en Francesc Macià la 
quantitat de 750 pessetes en concepte de despeses de retorn 
a Catalunya. En Macià les accepta de bon grat però sota la 
condició que en Ventalló li signi un document conforme les 
ha rebut. En Macià demostra fins a quin punt l’honestedat 
política i humana havia de tenir un velador en format 
document. 
 
Segons Joan B. Culla al llibre “El catalanisme d´esquerra 
(1928-1936): “La finalitat que es proposa L´Opinió en 
aparèixer és triple: En primer lloc, actuar com un revulsiu en 
aquest ambient enrarit i donar fe pública de l´existència en 
el país d´un ampli sentiment de repugnància i oposició a la 
Dictadura, criticant aquells amb llur silenci semblen 
legalitzar-la i intentant desvetllar la consciència cívica d´una 
àmplia massa ciutadana. En segon lloc, oferir 

212  GAZETA Vol. 2, 2010 PAU VINYES



sitemàticament les seves pàgines com una tribuna lliure a 
tots els sectors i matisos de l´esquerra catalana —a tots els 
homes d´idees liberals i socialistes de casa nostra—, privats 
geralment d´òrgans de premsa propis, perquè hi exposin i hi 
discuteixin els respectius punts de vista. Els creadors de 
L´Opinió tenen, per últim, l´esperança que aquesta 
cohexistència amistosa dels diferents grups democràtics a 
les pàgines del setmanari, convenientment potenciada i 
orientada pel mateix grup, acabi afavorint una aproximació 
entre ells i una aliança d´esquerres que permeti, a més o 
menys llarg terme, l´enderrocament del règim”. En aquesta 
primera etapa el ventall ideològic dels seus articulistes va 
des del centre fins l´extrema esquerra. 
 
Entre els anys 1928-1929 el tiratge de L´Opinió és de 4.ooo 
exemplars. El primer director és Joan Lluhí i Vallescà  
—destacat dirigent republicà i posteriorment regidor a 
l´Ajuntament de Barcelona i conseller de Justícia de la 
Generalitat de Catalunya—. El maig de 1930 el director oficial 
és Armand Otero i el director efectiu és en Pere Comes.  
 
Després de la Conferència d’Esquerres del 19 de març de 
1931, on es funda Esquerra Republicana de Catalunya, i 
amb la intenció de participar a les properes eleccions 
municipals del 12 d’abril del mateix any la nova formació 
política decideix que el setmanari L’Opinió esdevingui diari. 
Del 6 al 13 d’abril fa funcions de portanveu electoral 
d’ERC. El triomf esclatant d’ERC significa un nou 
panorama de la vida política, social i cultural a Catalunya. 
La Segona República obre les portes a la llibertat 
d’informació i en aquest cas els mitjans de comunicació no 
en seran pas aliens. L’Opinió es capfica en un període de 
reflexió sobre la seva continuitat així com de la forma en 
que ho ha de fer. El 4 de juny de 1931 reapareix de nou amb 
el subtítol “Diari d’Esquerra Republicana de Catalunya”. En 
aquesta nova etapa el diari està dirigit per l’Antoni Xirau, i 
la seva redacció és format pels periodistes i escriptors Joan 
Alavedra, Andreu A. Artís, Roc Boronat —fundador del 
Sindicat de Cecs de Catalunya—, Dalmau Costa, Eugènia 
Domènech, A. Figa, Josep Fontbernat, Rafael Font i 
Fàbrega, Josep Montfort, Joan Ros, Àngel Pons i Guitart, 
Antoni Rué, Josep Maria de Sucre, Joan Tomàs i Joaquim 
Vilà. A L’Opinió també hi col·laboren dibuixants com 
Anem (Lluís Elias), Benigani, Opisso i Sum (Joan Baptista 
Atxer) i intel·lectuals i polítics com Joan Lluhí i Vallescà  
—conseller de Justícia de la Generalitat de Catalunya—, 
Pere Comes, Ventura Gasol —conseller de Cultura de la 
Generalitat de Catalunya—, Joan Casanovas —president del 
Parlament—, Josep Puig i Ferreter, Jaume Aiguadé  
—primer alcalde republicà de Barcelona—, Aurora 
Bertrana, Joan Casanellas, Víctor Hurtado, Cèsar A. 

Jordana… En aquesta primera etapa en Joaquim Ventalló hi 
figura de col·laborador fins que l’agost de 1931 esdevé 
director. Càrrec que ocupa fins el 10 d’octubre de 1934 en 
ser suspès arran dels fets del 6 d’octubre. 
 
L’Opinió es redactat integrament en català. El 1933 esdevé 
el diari més venut en llengua catalana i el tercer en vendes. 
Els seus articles són de caire catalanista i republicà 
d’esquerres. Té força informació local i nacional. També 
ofereix reportatges sobre esports i teatre així com seccions 
especialitzades en vida quotidiana. Irene Polo, una de les 
més brillants plomes del periodisme català dels anys trenta, 
és un clar exponent del reportatge periodístic que ofereix el 
diari republicà. Els articles d’Irene Polo són punyents, 
directes i emotius. Conrea el gènere d’entrevistes de forma 
excel·lent. La majoria d’articles de L’Opinió van il·lustrats 
amb fotografies , gràfics i/o dibuixos. Els acudits tindran el 
seu pes important tot esdevenint una segona editorial gràfica.  
 
Les discrepàncies al si d’ERC anaven flotant en l’ambient. 
Un dels llocs on s’agreuja la polèmica de forma prou clara 
és a l’Ajuntament de Barcelona. Les desavinences entre el 
grup de L’Opinió i Estat Català es fan cada cop més patents. 
A propòsit de la desfilada de les joventuts d’Estat Català  
—dirigides per l’andreuenc Josep Dencàs i Puigdollers, 
conseller de Sanitat del Govern català— a Montjuïc, alguns 
regidors, entre ells en Joaquim Ventalló, votaren en contra 
de la cessió de l’espai públic per a la desfilada. Les 
joventuts d’Estat Català són acusades de practicar un “filo-
feixisme”. Un altre fet que comporta polèmica és la dualitat 
de càrrecs d’en Macià, com a president de la Generalitat de 
Catalunya i d’Estat Català. El maig de 1932 es produeix una 
encissió dins d’ERC per part de membres del grup de 
L’Opinió, els quals crearen el Partit Nacionalista Republicà 
d’Esquerres amb la intenció de ser els hereus d’ERC en les 
properes conteses electorals. Els de PNRC no calculen prou 
bé les maniobres a realitzar i la jugada els surt negativa. La 
força carismàtica d’en Francesc Macià no podia ser sotmesa 
a un daltabaix en un tres i no res. La figura d’en Macià és 
prou forta i aconsegueix arrossegar les masses fins i tot 
després de la seva mort. Com ho demostra la victòria del 
Front d’Esquerres el febrer de 1936, on el cartell electoral 
d’aquest englomerat de forces i agrupacions polítiques té 
com a reclam la imatge de l’avi.  
 
L´1 i 2 d´octubre en el Congrés Nacional Extraordinari 
d´Esquerra Republicana de Catalunya s’aprova una moció 
en la qual L´Opinió deixa de ser el diari oficial del partit. 
Davant d´aquest fet el nou òrgan oficial d’ERC és La 
Humanitat —diari fundat per Lluís Companys—, tot 
convertint-se en diari de matí. 

JOAQUIM VENTALLÓ I VERGÉS EN LA SEVA ETAPA COM A DIRECTOR DE L’OPINIÓ GAZETA Vol. 2, 2010 213



El PNRE es presenta en coalició amb Acció Catalana a les 
eleccions generals del novembre de 1933 amb resultats prou 
decebedors. La divisó de les forces d’esquerres fa que la 
Lliga Catalana sigui la força més votada —és l’únic cop en 
tot el període republicà que la Lliga és capdavantera en unes 
eleccions democràtiques—. Davant d’aquest fet a les 
eleccions municipals del gener de 1934 el PNRE retorna als 
seus orígens i participa conjuntament amb ERC en la 
mateixa marca electoral. Al llarg dels primers mesos del 36 
la majoria de dirigents i militants del PNRE s’integren de 
nou a ERC —entre ells en Josep Tarradellas, Antoni Xirau i 
en Joaquim Ventalló—. 
 
El 10 d’octubre de 1934 L´Opinió deixa de publicar-se. Les 
seves crítiques iròniques sobre la nova situació política 
arran dels Fets del 6 d’octubre li passa factura i és clausurat. 
La portada del 9 d’0ctubre és prou il·lustrativa dels fets 
esdevinguts al Palau de la Generalitat en proclamar Lluís 
Companys l’Estat Català: “Deu hores d’Estat Català. 
Després de proclamat dissabte, a les 8 hores del vespre, 
l’Estat Català, dins de la República federal espanyola, les 
forces de l’exèrcit de la República no federal atacaren el 
Palau de la Generalitat i el seu Govern capitulà a un quart de 
set del matí del diumenge, després d’una lluita cruenta en la 
qual s’ha vessat molta sang”. Un llarg titular per una jornada 
curta. En la mateixa portada es destaca “Tots els homes 
representatius del Partit Nacionalista Republicà d’Esquerra 
eren al seu lloc i avui són a bord del vaixell «Uruguay»”. 
Segurament un dels darrers escrits d’en Joaquim Ventalló en 
aquest diari. El 1935 alguns treballdors del diari posen una 
demanda judicial la qual es desestimada pel jutge en 
considerar que el seu tancament fou degut per motius aliens 
al mitjà periodístic. 
 
L’Opinió surt pels matins. El seu editor és en Joan 
Casanelles, home de negocis vinculat al Grup de L’Opinió. 
La redacció en els primers anys és a la plaça Universitat per 
passar després a la Ronda de Sant Antoni. La gran 
característica del diari és el color del paper, tirant a groc. El 
seu format és a gran foli el 1931, a foli el 1933. El 1931 té 8 
pàgines a 7 columnes; 12 pàgines a 5 columnes el1932; 16 
pàgines a 5 columnes el 1933. 
 
 
Joaquim Ventalló i L’Opinió 
 
Com ja s’ha esmentat més amunt en Joaquim Ventalló passa 
de col·laborador a redactor i posteriorment a ser-ne el 
director, l’agost de 1931, del periòdic republicà i socialista 
L’Opinió. En Ventalló té una llarga experiència periodística 
destacable en el món de la premsa escrita i de la ràdio. 

Compagina el càrrec de regidor a l’Ajuntament de 
Barcelona amb el de director de l’esmentat diari. Com a 
regidor no cobra. El sou li ve de la seva ocupació com a 
director de L’Opinió. La seva principal funció dins del diari 
és la de coordinar l’equip de redacció i de fer les editorials 
—la majoria de les editorials són d’en Ventalló—. Transmet 
un periodisme de pedra picada defugint de les grans proeses 
periodístiques i enfilant per les rondes del periodisme polític 
i capdavanter de la premsa escrita en català fins aleshores. 
 
En una entrevista de l’any 1985 a la revista Recull de Blanes 
Joaquim Ventalló descriu el seu pas per L’Opinió “L’agost 
de 1931, proclamada la República el 14 d’abril, i essent jo 
regidor de l’Ajuntament de Barcelona i després tinent 
alcalde de Cultura, vaig ser director del diari L’Opinió, 
òrgan de l’Esquerra que havia guanyat les eleccions, i del 
qual jo n’havia vingut essent-ne col·laborador quan era 
setmanari des del 1928 —amb l’ajut econòmic que li donava 
en Joan Casanellas— i del diari en vaig dur la direcció fins 
el 10 d’octubre de 1934 quan el governador el va suprimir, i 
el Govern de la Generalitat i els prohoms republicans 
estaven empresonats”.  
 
Per en Ventalló ser periodista als anys 20 i 30 és: « [...] que 
consti que els periodistes d’aquella època, per a fer-ne no 
necessitavem cap títol universitari de cap Facultat de 
Ciències de la Informació, i ho portavem bastant bé, i en 
molts aspectes millor que ara” (Recull de Blanes, 10 d’agost 
de 1985). La professionalització —amb titulació inclosa— 
del periodisme no arriba fins ben entrat els anys 70. Ser 
periodista als anys 20 0 30 significa hores de sacrifici, de 
trepitjar carrers i places, d’anar a perseguir la notícia no pas 
a esperar-la. Ser periodista, en poques paraules, vol dir 
bellugar-se i remenar la cua. En una entrevista publicada a 
La Vanguardia el 30 de desembre de 1987, en Ventalló fa 
referència a la premsa escrita dels anys 30 en ser preguntat 
per l’entrevistador pels diaris del moment: “Me gustaban 
más los de antes. Me quedo con los diarios que depenian de 
los partidos y no con los de ahora, que son de empresas 
privadas y no dicen las cosas claras por compromisos 
previos. Aquellos tenian un comportamiento más recto y no 
nos pedian el carnet del partido para escribir, porque ya se 
sabia cómo era uno cuando iba a pedir trabajo. Los diarios 
de ahora son poco serios. A mi aún me deben dinero de El 
Noticiero Universal y El Correo Catalán.” En el mateix 
periódic el periodista segueix burxant sobre el tema i 
Ventalló li contesta: “Ahora lo que mandan son las fotos de 
asesinos y encapuchados. Antes, sucesos era una sección al 
margen y en los diarios se empezaba como redactor de 
sucesos, escribiendo sobre perros que mordían a la gente 
hasta que uno ascendia, eso en el caso de que sirviera”. En 

214  GAZETA Vol. 2, 2010 PAU VINYES



Joaquim Ventalló preferia els diaris de partit que no pas els 
supeditats a empreses i multinacionals periodístiques.  
 
 
Els de la FAI es volen carregar en 
Ventalló 
 
« [...] Josep Maria Planes, director que havia estat del Be 
Negre i redactor de molts anys de La Publicitat, fou detingut 
i dut a la Rabassada, on fou assessinat per la gent de la FAI. 
Tant en Planes com jo des de La Publicitat i L’Opinió, les 
havíem cantat clares als de la FAI qualificant-los de lladres.  
 
Un bon dia del setembre del 1936, el redactor esportiu de La 
Rambla Armand Quintana em va dir: Ja saps que ets el 
primer d’una llista dels qui van a matar? Li vaig preguntar 
que on era aquesta llista: Damunt de la taula del Comitè de 
la FAI que està instal·lat al Círcol del Liceu. Em digué. 
 
A l’endemà, ens vàrem trobar l’alcalde de Portbou, Benjamí 
Cervera, a les Set Portes, i em va acompanyar amb tren fins 
a Portbou. Em va acompanyar també a passar la frontera. 
Era la una de la tarda. A les quatre, els de la FAI varen anar 
a buscar-me per portar-me a la Rabassada. Les meves 
germanes no varen obrir i digueren que era a Madrid. Aquell 
escamot es va quedar encara dos dies a la cantonada 
d’Urgell-Diputació, esperant que jo tornés…” amb aquestes 
paraules descriu en Joaquim Ventalló el seu períple per 
salvar la vida que corria en mans de la FAI. Aquesta 
entrevista és publicada a la revista Xarxa, el febrer de 1988. 
Com ja ha esmentat el propi periodista els de la CNT-FAI li 
tenien presa. Els seus punyents articles a L’Opinió i després 
a La Rambla criticant el sindicat anarquista per les seves 
pràctiques “gansterils” li van passar factura. La sort de 
l’avís del redactor d’esports de La Rambla li salva la vida. 
En cas contrari hauria tingut la mateixa dissort que en Josep 
Maria Planes, periodista i crític envers el sindicat anarquista 
com ell. 
 
Des de les pàgines del diari anarquista Solidaridad Obrera 
és ferotjament atacat. En referència a les acusacions 
“gansterils” —de pràctiques de robatoris i amenaces per part 
de membres del sindicat— llençades des de L’Opinió el 
diari de la CNT responia:  
 

“Otra vez L’Opinió lanza una insidia y una infamia contra 
la Solidaridad Obrera. No nos extraña tal proceder por 
parte de estos «amigos de la … clase trabajadora». No 
puden emplear otra arma. Esta vez el motivo es el hecho de 
haberse producido en Barcelona un atraco. Por lo que se ve, 
los de L’Opinió quisieran que siempre que en Barcelona 

ocurre un atraco, llenáramos medio periódico reseñando lo 
ocurrido, como la Premsa burguesa que cultiva truculencia.  
 
Es que no saben los de L’Opinió que Solidaridad Obrera es 
un periodico mil veces más digno que el suyo, que no pude 
recoger estos incidentes que produce el sistema capitalista, 
que con la República sigue siendo y seguirà siendo igual 
que bajo la Monarquia? ¿Es que nosotros podemos 
conceder importancia a un delito que, si buscáramos a los 
responsables, encontraríamos que son el régimen burgués y 
sus defensores entre los que se encuentra L’Opinió? 
 
Nosotros no tememos ser atracados. Ya se encargarán el 
burgués, el político y el Estado de dejarnos sin un céntimo. 
 
Nosotros, sí, podemos hablar de los atracos que se cometen 
contra el pueblo que trabaja señores de L’Opinió. 
Podríamos hablar de actos más repugnantes aún, que se 
realizan no lejos de la Ayuntamiento y otros centros. 
 
¿Dondé están los atracadores? Señores de L’Opinió: quiza 
algún día, y no lejano, os lo demuestre el pueblo, este 
pueblo que, fingiendo servirle, no hacéis otra cosa que 
serviros de él, de su bondad para engañarlo. Nosotros, lo 
digimos una vez y con ella basta, condenamos los atracos; 
pero todos , sin excepción: los que se realizan pistola en 
mano y los que se perpetran utilizando como armas la 
política que proporciona acatas i mandos”. (Soldiaridad 
Obrera, 8 de desembre de 1932)  

 
En una altra columna de Solidaridad Obrera de l’any 1933 
són llençades de nou acusacions: “En L’Opinió hay alma de 
tirano, hechos de verdugo y palabras de victimario. Estando 
allí Ventalló, y siendo organillo oncioso de la Esquerra, es 
logico”. Fins i tot l’arriba acusar de “ex lliguero, ex carlista 
y ex esquerrista —aquest darrer pel seu pas per ERC— “Ser 
crític amb les actuacions d’alguns membres de la CNT-FAI 
podia comportar ser atacat i titllat de burgués, carlista 
encara que no se n’hagués sigut mai. Ventalló com Planes 
van donar la cara i van denunciar tot allò que era 
denunciable. Planes amb els seu fabulós llibre Els Gànsters 
de Barcelona és una clara demostració de la seva valentia en 
descobrir els punts foscos del sindicat anarquista. Joaquim 
Ventalló també arrisca la seva vida per fer del periodisme 
una finestra de claredat tot denunciant les foscors del 
sindicat anarquista. Ser crític amb la CNT-FAI en un temps 
on aquest sindicat té molta força i influència significa jugar-
se constantment el dret a viure. 
 
 
 

JOAQUIM VENTALLÓ I VERGÉS EN LA SEVA ETAPA COM A DIRECTOR DE L’OPINIÓ GAZETA Vol. 2, 2010 215



Conclusions 
 
Catalunya forja en la dècada dels anys trenta una escola de 
periodistes que mai millor dit fan escola. El cas d’en 
Joaquim Ventalló —com ho podrien ser d’altres casos— 
demostra que l’exercici de la professió comporta riscos d’alt 
nivell. La vinculació de la premsa escrita amb els partits 
polítics és un fet consumat. Sense una ideologia els diaris 
són paper mullat. És l’època d configurar una premsa 
adscrita a un determinat grup o ideologia política. Els Fets 
del 6 d’octubre i, posteriorment, la guerra civil fan que 
aquesta escola de periodistes es vegi afectada i esdevingui 
una via morta de difícil recuperació. L’Opinió no és aliena 
aquest fet. El seu tarannà federalista, republicà i socialista el 
fan desenvolupador d’una opinió pública que s’expressa a 
través de les seves pàgines.  
 

 
Agraïments 
 
Laura Coll  
Família Ventalló 
Lluís Solà i Dachs 
Josep Maria Vall i Comaposada 
Àngel Ramos 
Fundació Josep Irla 
Centre d’Estudis Ignasi Iglésias de Sant Andreu de Palomar 
Francesc Canosa 
Taller d’Història de Gràcia 
Tintíncat-Associació Catalana de Tintinaires 
Elisenda Garcia 
Anna Moya 
Casal Lluís Companys d’ERC-Sant Andreu 

L’Opinió segueix l’esdevenidor polític del país tot adaptant-
se als corrents del moment. Sí al seu voltant neix el Grup de 
L’Opinió al capdavall és fidel als seus principis. Òrgan 
d’Esquerra Republicana de Catalunya en els seus inicis com 
a partit després se’n desenten per a ser el nou òrgan de la 
gent del Partit Nacionalista Republicà d’Esquerra. Fins els 
darrers dies el diari va ser fidel al Grup de L´Opinió.  
 
En paraules del periodista Josep Maria Lladó: “L’Opinió 
fou un periòdic liberal, demòcrata, republicà i socialista”. 
Ajustat a les bases sociològiques que li eren pròpies en el 
temps que va viure. L’Opinió va comptar amb grans 
professionals del periodisme republicà que van descriure fil 
per randa l’actualitat republicana del moment. Joaquim 
Ventalló i Vergés des del seu racó periodístic dóna un petit 
ventall obert a aquesta realitat. La seva ploma crítica copsa 
de forma lliure quotianitat política, social i cultural de la 
Catalunya republicana.  
 
 
Fons consultades 
 
Bibliografia 
 
ALQUÉZAR, Ramon: L’Ajuntament de Barcelona en el marc 

del Front d’Esquerres. Editorial Columna. Barcelona, 
1986. 

CULLA, Joan Baptista: El catalanisme d’esquerra (1928-
1936). Editorial Curial. Barcelona, 1977. 

FIGUERES, Josep M.: 12 periodistes dels anys trenta. 
Col·lecció Vaixell de Paper. Edita Diputació de 
Barcelona i Col·legi de Periodistes de Catalunya. 
Barcelona. 

FINESTRES, Jordi: Josep M. Planes. Set trets al periodisme a 
la Rabassada. Editorial Pòrtic. Barcelona, 2008. 

HUERTAS CLAVERIA, Josep Maria (cooridnador): 200 anys 
de premsa diària a Catalunya. 1792-1992. Fundació 
Caixa de Catalunya, Arxiu històric de la Ciutat- Institut 
Municipal d’Història, Col·legi de Periodistes de 
Catalunya. Barcelona, 1992. 

IVERN I SALVÀ, M. Dolors: Esquerra Republicana de 
Catalunya (1931-1936). Editorial Publicacions de 
l’Abadia de Montserrat. Montserrat, 1988. 

SOLÀ I DACHS, Lluís: Història dels diaris en català. 
Barcelona 1879-1976. Editorial Edhasa. Barcelona, 
1978. 

TORRENT, Joan; TASIS, Rafael: Història de la premsa 
catalana. Editorial Bruguera. Barcelona, 1966. 

  
  
Arxius 
 
Hemeroteca Arxiu Historic de la Ciutat de Barcelona 
Arxiu Nacional de Catalunya 
Arxiu Particular Família Ventalló 
Arxiu del Col·Legi de Periodistes de Catalunya 
Arxiu Particular Albert Roqué 
 
 
Entrevistes 
 
Eulàlia i Joan Ventalló i Givanel, fills de Joaquim Ventalló i 
Vergés. 
Lluís Solà i Dachs 
Josep Maria Cadena 
Salvador Casas 

216  GAZETA Vol. 2, 2010 PAU VINYES




